جاهای دیدنی نیشابور

جاهای دیدنی نیشابور

نیشابور یکی از کهن‌ترین شهرهای ایران و مرکزی برای تاریخ و تمدن و فرهنگ بوده است  که هنرمندان و بزرگان بسیاری مانند حکیم عمر خیام را از دل خود برآورده . هنوز هم در جای جای این شهر آثاری از هنر، تاریخ و فرهنگ اصیل ایرانی به چشم می‌خورد . کمااینکه بسیاری از هنرمندان معاصر نیز زاده ی این خطه هستند . از طرفی نیشابور دومین شهر بزرگ استان خراسان رضوی محسوب می‌شود که با داشتن جاذبه‌های متعدد از آرامگاه بزرگان و شعرا گرفته تا طبیعت زیبا و دیدنی و روستاهای باصفا در اطرافش می‌تواند مقصد خوبی برای یک سفر کوتاه باشد .به همین دلیل ما در این مطلب از مجله گردشگری بلیط اینجا به معرفی جاهای دیدنی نیشابور می‌پردازیم .

اگر هل مشهد هستید می‌توانید با طی مسافت کمتر از دو ساعت یک سفر یک روزه و جذاب را برای خودتان رقم بزنید . اگر هم از شهرهای دیگر ایران به استان خراسان رضوی سفر کردید حتماً سری هم به شهر فیروزه تراشی در این استان بزنید .

 

 

آرامگاه خیام

می‌توان گفت اولین و مهم‌ترین جایی که گردشگران در سفر به نیشابور به بازدید از آن می‌روند آرامگاه حکیم عمر خیام؛ شاعر، ستاره شناس و ریاضیدان بزرگ تاریخ است . مقبره ی این حکیم در وسط باغی زیبا و باصفا قرار دارد و در اطراف آن شرایط و امکانات لازم برای اقامت و راحتی مسافران در نظر گرفته شده است . بنای اصلی آرامگاه توسط معمار برجسته هوشنگ سیحون طراحی و اجرا شده به گونه‌ای که ۳ متر پایین‌تر از اطراف قرار دارد .

اگر در فصل بهار به آرامگاه خیام بروید ؛ شکوفه‌های زردآلو که روی آرامگاه می‌ریزد تصویری زیبا و شاعرانه را مقابل دیدگانتان خلق میکند . همچنین ۱۰ کتیبه در این مقبره جاگذاری شده است که روی هر کدام دو رباعی از خیام نقش بسته . بعد از اینکه بنای اصلی و ستاره شکل مقبره را دیدید می‌توانید سری هم به موزه تخصصی خیام در محوطه باغ بزنید .

 

آرامگاه عطار نیشابوری

کمی آن طرف‌تر از آرامگاه خیام یک شاعر بلند آوازه و بزرگ دیگر کشورمان آرمیده است . ساختمان اولیه مقبره عطار را امیرعلی شیر نوایی در دوره تیموری بنا کرده . این بنا بعدها در سال ۱۳۱۴  و همچنین در دوره پهلوی دوم و دهه ۷۰ مرمت شده است . طراحی آرامگاه به گونه‌ای است که یک هشت ضلعی و چهار ورودی دارد و در واقع سنگ مزار در وسط قرار گرفته . دور تا دور آن چهار غرفه که با کاشی کاری تزیین شده است به چشم می‌خورد . سنگ اصلی به صورت یک ستون سیاه طراحی شده و در پایین آن نیز سنگی به شکل افقی قرار دارد که گلچینی از بهترین اشعار  عطار روی آن به خط ثلث نقش بسته است . گنبد بقعه نیز با کاشی‌های فیروزه‌ای ، لاجوردی ،سفید و زرد تزیین شده است .

دهکده چوبی

یکی دیگر از جاهای دیدنی نیشابور دهکده چوبی است که توسط مهندس حمید مجتهدی طراحی و اجرا شده است . در وسط این دهکده مسجدی چوبی به چشم می‌خورد که نه تنها در ایران بلکه در جهان منحصر به فرد است . در طراحی این مسجد استحکام و مقاومت در بهترین حد خود در نظر گرفته شده است . به گونه‌ای که می‌گویند  تا ۸ ریشتر زلزله را تاب می‌آورد .

این در جایی است که هیچ ستونی در این بنا به چشم نمی‌خورد . در ساخت این مسجد از ۴۰ تن چوب انواع درختان از جمله کاج ،سپیدار، گیلاس ،گلابی، زبان گنجشک، گردو، توت و … استفاده شده است . همگی این چوب‌ها از درختان باغ شخصی مهندس مجتهدی تهیه شده . برای رفتن به دهکده چوبی لازم است ۱۵ کیلومتر از شهر نیشابور فاصله گرفته و به روستای محمدآباد بروید .

 

مقبره کمال الملک

باز هم یکی دیگر از بزرگان هنر ایران و یکی دیگر از جاهای دیدنی نیشابور . کمال الملک نقاش برجسته عهد صفوی که در کاشان به دنیا آمده در شهر زیبای نیشابور آرمیده است . مقبره او هم تنها چند قدم آن طرف‌تر از آرامگاه عطار واقع شده . این سازه به دست هوشنگ سیحون در سال ۱۳۳۷ طراحی و اجرا گردیده است . بالای مزار این هنرمند بزرگ که ۱۷۰ تابلوی نقاشی برای قاجارها کشیده  یک نقش برجسته از او تعبیه شده . همچنین شش ایوان با کاشی کاری‌های معرق در این بنا به چشم می‌خورد . اگر در فصل بهار به بازدید از این منطقه بروید می‌توانید از طبیعت زیبا و آب و هوای دل‌انگیز باغ و اطراف مقبره هم لذت ببرید .

 

 

آسمان‌نمای خیام

 

شاید بتوان گفت که مراغه و نیشابور دو شهری هستند که نامشان تصویری از نجوم و علم ستاره شناسی  را در ذهن انسان تداعی می‌کند . پس عجیب نیست که آثاری از این‌ها در این شهر به چشم بخورد .یکی از این مکان ها آسمان نمای خیام  است . کلنگ این پروژه در سال ۱۳۷۷ با هدف آشنایی بیشتر مردم با جذابیت‌های آسمان و نجوم زده شد . اما به دلیل وجود مشکلاتی روند پروژه به کندی پیش رفت . گفته می‌شود این مجموعه بزرگترین افلاک نمای خاورمیانه می‌باشد و در آن با کمک ابزار و فناوری؛ پدیده‌های طبیعی مانند : ماه گرفتگی ،خورشید گرفتگی ،حرکت سیاره‌ها در آسمان، شفق و … قابل مشاهده است .

 

بازار سرپوش

اگر اهل بازارگردی به خصوص در بازارهای تاریخی و سنتی هستید در سفرتان به شهر نیشابور حتماً سری به بازار سرپوش آن بزنید . علت این نام این است که بازار سرپوشیده و مسقف میباشد . قدمت آن به دوران صفویه برمی‌گردد و از بزرگترین و مهمترین بازارهای سنتی خراسان محسوب می‌شود  که در فهرست آثار ملی ایران هم به ثبت رسیده است .

این بازار به گونه‌ای طراحی شده که سقف‌های گنبدی آن با روزنه‌هایی که دارند نور خورشید را در جای جای فضا پخش می‌کنند . درهای چوبی آن نیز با نقوش مشبک تزیین شده است . در بازدید از این بازار تاریخی می‌توانید دیدنی‌های دیگری مانند: حمام تاریخی، آب انبار، سرای مستوفی، حمام گلشن و … را ببینید . تا کنون نیز مشاغل متفاوتی از جمله زرگرها، آهنگران ،پارچه فروش‌ها، حلاج‌ها و بسیاری مشاغل دیگر در این مجموعه به کسب و کار می‌پردازند .

 

 

آرامگاه بی‌ بی شطیطه

همانطور که خودتان هم تاکنون فهمیده‌اید نیشابور پر است از آرامگاه انسان‌های بزرگ و برجسته . این بار به سراغ مقبره بانویی فاضل از اهالی نیشابور که مورد عنایت خاص امام موسی کاظم بوده است خواهیم رفت .

بانو شطیطه در قرن دوم هجری می‌زیسته است و آرامگاه او در حال حاضر یکی از جاذبه‌های مذهبی و تاریخی نیشابور به شمار می‌رود .داخل آرامگاه با آیینه کاری‌ها تزیین شده است. همچنین دو کتیبه کاشی کاری شده در دو طرف در ورودی بنا به چشم می‌خورد که روی یکی از آنها تاریخ  تولد و روی یکی دیگر از آنها تاریخ وفات یا شهادت ۱۴ معصوم نقش بسته است .

 

مسجد جامع

مسجد جامع نیشابور از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین مساجد خراسان است توسط فردی به نام پهلوان علی بن بایزید ساخته شده است. قدمت این بنا به دوره تیموریان می‌رسد و این اطلاعات از نوشته‌های موجود روی کتیبه یکی از ایوان‌های جنوبی آن به دست آمده است . مسجد جامع ۴ ایوان و سه ورودی دارد که هر کدام آن را به یکی از محلات قدیمی نیشابور وصل می‌کنند .

ایوان جنوبی که بلندترین ایوان هم هست محرابی زیبا با کاشکاری‌های سفید و لاجوردی دارد . با وجود قدمت بالای این مسجد و اهمیت تاریخی که دارد هنوز هم محلی برای اقامه نماز و برگزاری مراسم مهم شهر می‌باشد .

 

کاروانسرای شاه عباسی

آخرین بنایی که در بررسی جاهای دیدنی نیشابور به معرفی آن خواهیم پرداخت کاروانسرای شاه عباسی می‌باشد که از آثار به جای مانده دوره صفوی است . این کاروانسرا به دست شاه عباس ساخته شده و در زمان ساخت خارج از دروازه‌های نیشابور قرار داشته است .  اما امروزه با گسترده شدن شهر در مرکز نیشابور واقع شده .  این سازه ی تاریخی ۴ ایوان دارد و دور تا دور حیات مربعی شکل آن ۲۴ حجره ساخته شده . در حال حاضر کاروانسرای عباسی تغییر کاربری داده و به موزه نیشابور تبدیل شده است که بخش‌های مختلف باستان شناسی، اشیای تاریخی و مردم شناسی را در خود جای داده .

 

 

برای تهیه بلیط و سفر به شهر های مختلف ایران با بهترین قیمت و شرایط به سایت بلیط اینجا مراجعه کنید .

4 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مریم بهروز
مریم بهروز
8 ساعت قبل

خیلی ب
مطلب مفیدی یود من الان با خانواده نیشابوریم
متشکرم بلیط اینجا